Made in China :)

16 januari 2015 - Xi An, China

1-16 januari

De vlucht van Hong Kong naar Chengdu ging prima, op het vliegveld van Hong Kong werd eindelijk naar onze onward ticket gevraagd en hoera die konden we laten zien. Na het debacle in München, kopen we nu iedere keer een onward vliegticket, maar tot Hong Kong heeft niemand er nog naar gevraagd. Vervelend want het wijzigen van een onward vliegticket kost veel tijd, geld en energie. Via internet hadden we al een hostel in Chengdu geboekt omdat we om 20.00 uur zouden landen, we konden gebruik maken van de pick up service dus dat hebben we gedaan, heel relaxed als je de aankomsthal inkomt en er staat een goedlachse Chinees op je te wachten. Het hostel was prima, een elektrische deken en warme douche, wel nodig want in Chengdu is het duidelijk kouder dan in Hong Kong. Het hostel ligt vlak naast de Wenshu tempel; een mooi complex met verschillende tempels en historie. De volgende dag zijn we naar een panda breeding centre geweest. Een groot park waar allerlei pandas te zien zijn, met name zwart witte, maar ook enkele rode panda's. Verder pandas van stof en plastic, want Chinezen zijn dol op (het kopen van) panda's. Het is trouwens een mooi park en het is leuk om panda's van zo dichtbij te zien. De dag erop zijn we naar de grootste Boeddha ter wereld gegaan. Groot is ie inderdaad; 71 meter hoog uit een rots gehakt. Verder lag er een mooi park omheen met verschillende tempels en tuinen. Vanuit Chengdu zijn we vervolgens in 7 uur met de bus naar Kangding gereden.

Kangding ligt aan de voet van het Tibetaans plateau. Dat Kangding zo dicht bij 'het dak van de wereld' ligt, merkten we toen we uitstapten op het busstation. Het was steenkoud, snijdende wind en sneeuw. Gelukkig vonden we, na enkele omzwervingen, een goede hotelkamer bij een vriendelijk gezin. De volgende dag waren de wind en sneeuw verdwenen en zijn we naar enkele kloosters geweest. Een daarvan lag achter in het stadje weggestopt, maar was werkelijk prachtig. Na een dagje sightseeing in Kangding, zijn we met een mini-van doorgereden naar Tagong. Als je Kangding uitrijdt, rijd je tegen een berg op. Op 4300 meter ligt de top en daar achter begint het plateau, echt fascinerend om die snelle verandering van landschap te zien. Alsof je in een andere wereld terecht komt. Tagong is eigenlijk ook een andere wereld. Alles aan dit dorpje is klassiek Tibetaans; de huisjes, de kloosters, de mensen en hun kledij. Yaks en paarden grazen op het grasland en gieren in de lucht tegen een achtergrond van bergen... Zo ontzettend mooi. Wat ons betreft het hoogtepunt tot nu toe. Geen hoogtepunt zonder dieptepunt(je) en die kwam voor Michael op de 2de dag in Tagong. Hij werd geveld door een voedselvergiftiging.... Dat betekent 12 uur lang alles eruit gooien en dan 12 uur lang bijkomen, en na 24 uur ben je weer als nieuw. Na Tagong wilden we door naar Litang, maar vanwege een onbekende reden was de hoofdweg afgezet en moesten we over een slecht, smal bergweggetje. Na een paar bochten moesten de sneeuwkettingen om en na nog een paar bochten vonden wij het te gevaarlijk worden. We zijn de auto uitgesprongen en hebben een vrachtwagen tegen gehouden die ons terugbracht naar Kangding. Als alternatief voor Litang hadden we bedacht om naar Danba te gaan, maar ook die bestemming hebben we niet gehaald, omdat dit keer Rian ziek werd. Als gevolg van de ziektedagen hebben we kostbare tijd verloren, waardoor we helaas niet meer van het Tibetaans plateau hebben kunnen zien dan Tagong. Maar wat we hebben kunnen zien, was uniek en zeker de moeite waard om helemaal naar de Sichuan-provincie af te reizen.

Eenmaal terug in Chengdu, hebben we direct een nachttrein naar Xi'an geboekt. Een toerist tipte ons over Ctrip. Een website waarop je o.a. vrij eenvoudig Chinese treinkaartjes zou kunnen kopen. De website werkt inderdaad uitstekend want binnen 10 minuten hadden we onze kaartjes geboekt en binnen een uur hadden we een e-mailbericht dat de kaartjes klaar lagen op het station. Het moeilijkste deel is nog om de kaartjes daadwerkelijk in handen te krijgen, want Engels wordt hier niet gesproken. Gelukkig hebben we voor dit probleem inmiddels de app Pleco, een tip van een andere toerist. Deze app vertaalt Engels naar Chinees en werkt ook offline. Natuurlijk bestaat er ook de Google Translate-app, maar Google en o.a. YouTube en FaceBook bestaan niet in China. De treinrit van Chengdu naar Xi'an is lang; 18 uur. Wij zijn een groot fan van treinen, omdat het een veilige en comfortabele manier van reizen is en bovendien zie je veel van het land. Het laatste geldt echter niet voor de rit naar Xi'an, althans we zien wel veel, maar het is allemaal hetzelfde: grauw en grijs. De steden, dorpjes en het weer, alles is grauw en grijs. Zelfs de natuur lijkt zich aan te passen aan haar omgeving.