Peru deel I

22 februari 2015 - Arequipa, Peru

2 februari - 14 februari

De eerste dagen in Peru hebben we benut om te 'ontdooien'. Na de kou van de Himalaya, het Tibetaans plateau en New York was het een verademing om op teenslippers en in "Bermuda-outfit" de straten van Lima onveilig te maken. Lima en andere steden in Peru hebben een playa de armas. Een soort van kerkplein waar omheen het klassieke gedeelte van de stad is te vinden. Onze dagen in Lima hebben we in dit gedeelte doorgebracht. Na Lima zijn we naar Paracas gegaan; een klein strandplaatsje. Wat dit plaatsje bijzonder maakt zijn de eilanden voor de kust. De Isla Ballestas eilanden. Op en rond deze eilanden leven onder andere zeeleeuwen, pinguïns en pelikanen. Het was prachtig om deze dieren te zien en in zulke grote aantallen. Op weg naar de eilanden zijn we ook nog langs een Nazca-lijn gevaren. Heel apart om dat te zien. Verder hebben we in Paracas niet meer gedaan dan zwemmen, zonnen en eten. Laatste avond raken we in gesprek met een ouder stel uit Castricum in een restaurantje,avond gekletst over reiservaringen. Vanuit Paracas zijn we doorgegaan naar Arequipa. Een 14-uur durende busrit door veelal woestijngebied. Om 01.00u kwamen we aan op het regenachtige busstation van Arequipa en zijn met gierende banden naar ons hostel gereden want we waren behoorlijk verreisd. Ook Arequipa heeft een playa de armas, dus daar hebben we een dagje omheen gelopen en zijn we naar de Monasterio de Santa Catalina geweest. Naast het feit dat Arequipa een fijne stad is om te vertoeven, is Arequipa ook het startpunt voor een trip naar de Colca Canyon.

Deze kloof is 1 van de diepste ter wereld (1200 meter). De afstand van Arequipa naar het diepste punt van de kloof is ongeveer 150 km. Volgens de Lonely Planet zou gedurende deze 150 km het landschap vaker veranderen dan in heel Europa. Verder zouden in de kloof regelmatig condors zweven. Met andere woorden, dit mochten wij niet missen. Via ons hostel hebben we een 2-daagse toer naar de kloof geboekt. De eerste dag werden we om 08.00u opgehaald en zijn vervolgens bijna in 1 rechte lijn (figuurlijk gesproken) naar het hoogste punt van de toer gereden (4910 meter). Door de zware bewolking hadden we helaas geen enkel uitzicht. Op een heldere dag zou je 3 besneeuwde vulkanen moeten kunnen zien. Nu zagen wij echter alleen een droge, kale vlakte. We hadden overigens niet alleen last van zware bewolking. Omdat we bijna in 1 rechte lijn naar 4900 meter zijn gereden, kregen we ook last van hoofdpijn. Na het hoogste punt zijn we via woestijn-landschappen, 'wetland' en steile bergen naar het plaatsje Chivay in de Colca-vallei gereden. Tijdens deze rit bleek dat de Lonely Planet geen woord gelogen had. Het was ongelooflijk hoe snel en landschap veranderde, werkelijk na iedere bocht stond ons weer een verrassing te wachten. Prachtig! Daarnaast hebben we tijdens deze rit vicuna's, lama's en alpaca's gezien. Voor de verschillen tussen deze beesten zie Google Afbeeldingen ;) We eten er heerlijk onder andere alpaca vlees.

Eenmaal aangekomen in Chivay hebben we rustig aangedaan om te wennen aan de hoogte (circa 3500 meter). We wandelen stadje door, over o.a de markt en ploffen neer op een bankje om lekker mensen te kijken. De volgende dag zijn we om 05.00u opgestaan om naar het diepste punt van de kloof te gaan. Dit punt wordt Cruz del Condor genoemd. En dat is niet zonder reden want we waren de bus nog niet uit of een volwassen condor vloog tegen onze camera aan. Een indrukwekkende gebeurtenis want dit vogeltje heeft een spanwijdte van 3,5 meter en weegt ongeveer 15 kilo. Daarna hebben we nog 2 bruine (jonge) exemplaren gespot. Heel gaaf om te zien, net zoals de omgeving. Op de terugweg nog op een paar uitzichtpunten en bij dorpjes gestopt en daarna teruggereden naar Arequipa. De toer naar de Colca Canyon is zeker 1 van de hoogtepunten van onze reis. Niet eerder hebben we zoveel landschappen op zo'n korte afstand gezien. De volgende dag doen we rustig aan, we boeken busticket en kletsen de hele dag over van alles en nog wat met een leuk Nederlands stel die het rondje Bolivia - Peru andersom doet. Het is Valentijn en daar hechten ze in Peru waarde aan,om de twee meter op straat kan je ballonnen,chocola,rozen of knuffels kopen, en wat opvallend is is dat de meeste mensen wat kopen. Verder zijn restaurants versierd met ballonnen en eveneens de huizen, grappig om te zien.

Nu via Puno en La Paz (Bolivia) door naar hopelijk een volgend hoogtepunt; de zoutvlaktes van Uyuni.

Liefs Rian & Michael

P.s. Er was wat onduidelijkheid hoe je de foto's per reisverslag kon zien ; Voor alle foto's van het reisverslag, klik onder reisverslag op Toon meer foto's dan komen ze te voorschijn. Wat vreemd is is dat niet alle reacties op de sites geplaatst worden maar wij ontvangen deze wel per mail. Bedankt !

1. Chantal Dijkstra:
    23 februari 2015
    Leuk! Mooie foto's! Geniet van jullie laatste maand.
  2. Marijke van dalen:
    23 februari 2015
    Heb weer genoten van jullie verhaal.

En Rianne ,voor jou ,gefeliciteerd met je verjaardag, de 28ste februari
  3. Rianne en maikel:
    24 februari 2015
    wat een prachtig reisverslag 2 keer gelezen en hele mooie foto,s.aftellen begint blijf genieten,alles oke op het plein ,gr mart en tiny.
  4. Wiebe en Joke Weijdema:
    24 februari 2015
    Ongelooflijk mooi. Ook de foto's zijn prachtig. Wat een natuur.
    Bedankt dat wij op deze wijze mee mogen genieten.
    groeten wiebe en joke weijdema
  5. Cor Koedijk:
    25 februari 2015
    Mooi verhaal weer en jammer van dat vogeltje veel reisplezier verder en alvast gefeliciteerd.(jij ook Ruud)
  6. Agaath Vanacker:
    28 februari 2015
    Hoi Rianne ,Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel plezier ,ook Michael van harte natuurlijk .En niet te vergeten ook met je lieve broer ! Nog lekker genieten en jullie hebben mooie foto's.Hier gaat alles goed,! Nu groetjes engeniet nog maar lekker X X