Bolivia

2 maart 2015 - Copacabana, Bolivia

15 - 25 februari

We staan vroeg op, ontbijten en nemen een taxi naar het busstation. Onze trip gaat naar Puno, na een lange busreis komen we rond half 4 aan in Puno.
We hebben al hostel op het oog, dus daar gaan we heen. We checken in en lopen uurtje later de stad door. Puno is geen bijzonder stadje, het is een goede stop om de overstap te maken naar Bolivia. We regelen meteen voor de volgende dag een ticket naar la Paz, dit keer niet met Cruz del sur want die rijdt niet naar deze bestemming. Tja we kiezen voor Tour Peru. De bus gaat helaas een uur later weg en de trip duurt ook beduidend langer dan beloofd. Bij de grens mogen we eerst in de rij voor de douane van Peru, een stempel halen en kaartje inleveren. Vervolgens lopen we de grens over en ja hoor we zijn in Bolivia. Nog een keer in de rij om een visum van 30dgn voor Bolivia te krijgen. Het neemt al met al wat tijd in beslag voordat de totale bus dit heeft geregeld. We komen uiteindelijk rond 18.00 uur aan in La Paz. Wat wij niet wisten is dat er Carvanal in Bolivia gaande is. We zagen onderweg wel veel versierde huizen met confetti en ballonnen. Als we vanuit het busstation naar beneden de stad in lopen, komen we midden in een dansparade / optocht terecht. Mensen zitten aan de weg en de flessen bier nemen goed aftrek. Het idee van Carnaval is hier elkaar nat spuiten met waterpistolen en waterballonnen, verder spuitbussen met schuim en zo loopt de jeugd door de straten elkaar gek te maken. Rian ontkomt op de weg naar het hostel er niet aan om een nat pak te halen. Verder is het veel bier drinken, nog meer rotjes afsteken, alles versieren met bloemblaadjes en confetti en dansen. Apart om te zien en mee te maken.

De volgende dag lopen we de stad door, boeken een busticket naar Uyuni ( helaas een nachtbus, we hebben geen andere keuze), bezoeken de heksenmarkt en slenteren door de straatjes waar nog feest wordt gevierd. S'middags eten we in restaurant Sol y Luna een oranje restaurant met een grote Nederlandse kaart en eigenaar.De satekroket, gehaktbal en pannenkoek worden door ons besteld, best lekker maar het blijft Bolivia ;)

De nachtbus naar Uyuni, maar dit keer is het geen luxe bus van Cruz del Sur, maar een gammele bak van Panamericana met een buschauffeur die enorm haast had. 14 uur lang stond de rechtervoet van de chauffeur op de bodem. We zaten ook nog eens op de achterste plaatsen van de bus (ook hier hadden we geen keuze), dus zo nu en dan vlogen we letterlijk door de bus. Maar we zijn heelhuids aangekomen in Uyuni; daar gaat het uiteindelijk toch om.
Aanvankelijk was het plan om 1 dag bij te komen in Uyuni en daarna op een 3-daagse jeeptoer naar de zoutvlakte en omgeving te gaan. Uyuni bleek echter niet meer dan een stoffig woestijnstadje waar werkelijk niets te bleven is. Om 06.00u staan we voor hotels die allemaal dicht zijn en het flink fris. We hebben ons plan dan ook snel omgegooid en zijn om 11.00u direct op toer gegaan.

De eerste dag van de toer stond in het teken van de zoutvlakte. Omdat het regenseizoen is, hadden we gehoopt op het zogenaamde "mirror-effect" op de zoutvlakte. Dat geeft namelijk unieke beelden en foto's. Maar voor het mirror-effect heb je wolken en water nodig. Wij hadden echter een strak blauwe hemel en er stond geen water op de zoutvlakte. Desalniettemin was het een aparte ervaring om op de zoutvlakte te rijden en te lopen.
Na de zoutvlakte zijn we zuidwaarts gereden naar ons hotelletje. Onderweg werd het landschap steeds mooier en kwamen we struisvogels en lama's tegen. We hadden een leuk reisgezelschap,een Frans stel en een Amerikaanse jongen.

De tweede dag gingen we dieper Bolivia in en werd het landschap buitengewoon, met woestijn, besneeuwde bergen, natuurlijke geisers en gekleurde meren met flamingo's. We hebben ons ogen uitgekeken, wat was het mooi.
De tweede nacht sliepen we in the middle of nowhere. Ons 'hotel' had geen water en alleen elektriciteit tussen 20.00 en 22.00u. Het toilet was dus een kuiltje zand. Verder sliepen we met 5 personen op een kamer, waarvan er 1 snotverkouden was en ons de hele nacht wakker heeft gehouden met zijn gesnotter en gesnurk.
De derde dag zijn we doorgereden naar de natuurlijke grens met Chili en Argentinië. Deze grens bestaat uit 3 bergen/vulkanen, maar door de mist zagen we dat minder duidelijk.Vervolgens zijn we omgekeerd en in 6 uur teruggereden naar Uyuni. In Uyuni hadden we nog 2 uurtjes respijt om ons op te frissen en te eten alvorens weer de nachtbus terug naar La Paz te pakken. Dit keer was de bus iets beter en de chauffeur relaxter, dus verliep de rit iets soepeler. De driedaagse trip was zeer geslaagd leuk reisgezelschap, lekker eten maar bovenal prachtige natuur en omgeving.

In La Paz hebben we 1 nachtje geslapen en zijn vervolgens door gegaan naar Copacabana waar we (weer) midden in een carnaval-feest terecht kwamen. Ja, carnaval in Bolivia duurt ongeveer 2 weken. Wel heel leuk om mee te maken.
De volgende dag zijn we naar Isla del Sol (op het Titicacameer) gevaren. Op het eiland zijn we helemaal tot rust gekomen want er is daar helemaal niets te doen. Zodra de zon onder gaat (iedere dag op een prachtige manier) gaat iedereen naar bed. We hebben heerlijk twee nachten 12 uur geslapen, best lekker naar onze Uyuni trip.
Het eiland heeft elektriciteit maar geen water. Dat wordt iedere dag vanaf het vasteland gebracht en met ezels en lama's over het eiland verdeeld. Ons werd dan ook vriendelijk verzocht extra zuinig te doen met het water.
We zijn het hele eiland over gelopen, van noord naar zuid in 4 uur met onderweg Inca-ruïnes (niet heel bijzonder). Het was niet alleen een lange wandeling maar ook een zware. Het Titicacameer ligt namelijk op 3800 meter en het hoogste punt van het eiland ligt op meer dan 4000 meter, en daar moesten wij over heen. Gek genoeg zie je niet aan de omgeving dat je zo hoog zit, maar je merkt het wel aan je ademhaling ;)

De laatste 3 weken gebruiken we om de Macchu Picchu te bezoeken, een paar dagen op het strand bij te komen van ons avontuur en te shoppen in Lima en Madrid.

Liefs Rian & Michael

LET OP: We hebben zoveel foto's geplaatst dat ze niet allemaal onder het reisverslag staan, klik op het kopje Foto's boven in de pagina om ze allemaal te zien, anders mis je de foto's van de zoutvlaktes en omgeving en La Paz.

TIP: klik in het midden van de foto om naar de volgende foto te gaan.

1. Chantal Dijkstra:
    2 maart 2015
    Pfff die busreizen... Dat is echt wel ff afzien zeker aangezien jullie Audi rijden gewend zijn, hihi!

Veeeeeeeeeeeeel plezier de laatste weken! Geniet ervan.
  2. Chantal Dijkstra:
    2 maart 2015
    Ik was zo snel, dat de foto's er nog niet op stonden. :-) Heb ze nu bekeken: WOW! Hele mooie foto's!!
  3. Marijke van dalen:
    3 maart 2015
    prachtige foto's !!!!!!!!!!!!!!

groetjes Marijke
  4. Wiebe en Joke Weijdema:
    17 maart 2015
    hi luitjes. Nog even en dan is het avontuur voorbij. \Wat hebben jullie veel gezien en beleefd. Het is haast niet te vatten. Columbus is er niks bij. En wij zijn natuurlijk via het reisverslag meegereisd. Bedankt !!!Groeten Wiebe en Joke Weijdema.