Stormachtig New York

11 februari 2015 - New York City, Verenigde Staten

29 januari - 2 februari

Het ging wel heel snel afgelopen dagen; Beijing, Hilton en nu New York. S'ochtends is Michael te grieperig om uit bed te komen, ik Rian ga als wereldvrouw :) gewapend met plattegrond op pad. Ik blijf wel een beetje in de buurt maar verken de omgeving rond hotel een beetje. Als ik de deur uitloop loop ik vrijwel meteen tegen de Empire state building aan. Het is een stoer gevoel om midden in New York tussen de grote gebouwen en verkeer te lopen. Ik haal in een pharmacy wat hoestdrank en neusdruppels voor Michael zijn verkoudheid en haal een lekker broodje en eet deze gezellig op in de hotelkamer. De volgende dag bezoeken we Time Square, Central park, Chrysler building en de St Pauls Cathedral. In Central park ligt een dik pak sneeuw en het is ook flink koud vandaag en er staat een koude wind waardoor de gevoelstemperatuur nog kouder is. S'avonds eten we klassiek Amerikaans, in een hamburgertent. Michael voelt zich langzaam aan beter en de dag erna gaan we met de pont naar Staten Island, onderweg heb je mooi uitzicht op de skyline van New York en het Vrijheidsbeeld. Vervolgens naar Wallstreet gelopen, Trinity Church en het 9/11 Memorial, vooral het laatste maakte veel indruk. Ongelofelijk om te zien hoe er nu twee grote gaten / monument voor in de plek staat. Heel vreemd om je te realiseren dat de torens er eerst stonden en ook angstig als je de hoge gebouwen er omheen ziet hoe het gegaan moet zijn. Niet voor te stellen, maar een mooie gedenkplek met alle namen en gegevens. Aan het einde van de dag naar de Brooklyn bridge geweest voordat de zon onderging, de dag vliegt voorbij.

Op de laatste dag in NY bezoeken we de wijk Soho en Chinatown, verder doen we rustig aan want morgen moet we vroeg op om te vliegen naar Peru. Of die vlucht nog gaat is de vraag, want die middag horen wij dat het noord-oosten van de VS opnieuw wordt getroffen door een sneeuwstorm en dat als gevolg daarvan al 2000 vluchten zijn geannuleerd. We maken ons echter niet druk over dit slechte vooruitzicht, want het is vandaag Superbowl Sunday. Wij vonden de half time show van Kate Perry en de reclame spotjes van US 4.500.000,- per 30 seconden alleen indrukwekkender dan de Superbowl finale zelf.

Dankzij berichtjes van het thuisfront komen we er de volgende ochtend al snel achter dat onze vlucht 'gewoon' gaat. Het heeft flink gesneeuwd vannacht en als wij om 06.00 uur de deur uitlopen regent het grote natte sneeuwvlokken. Gewapend met poncho en bergschoenen ploeteren we naar het metrostation om met de airtrain naar het vliegveld te gaan. Aangekomen op de luchthaven is 90% van de vluchten geannuleerd, gelukkig niet die van ons want wij vliegen naar het zuiden en de storm trekt naar het noorden. Als ons vliegtuig sneeuwvrij is gemaakt kunnen wij vertrekken. In het begin is de vlucht vrij bumpy en onrustig en voor beiden wordt weer bevestigd waarom we niet van vliegen houden. We komen uiteindelijk aan in Miami waar het 27graden is, nou daar zit je dan in je fleece trui, bergschoenen en sjaal :) Na vier uur wachten vliegen we door naar Lima, deze vlucht gaat beter en zo komen we rond 1 uur s'nachts aan in Lima. We hebben al een hostel geboekt en konden ons weer laten ophalen, dus om twee uur stappen we onze kamer in en duiken meteen het bed in.

Wel eens waar een dag korter in New York door de sneeuwstorm en behoorlijk last van de griep maar we hebben indrukwekkende dagen gehad. Heel gaaf om door de stad te lopen en bepaalde dingen te herkennen uit films, series of het nieuws.

Liefs Rian & Michael

1. Marijke van dalen:
    12 februari 2015
    lijkt mij fantastisch ,New York.
    Het sneeuwt nog steeds in de VS ,vooral in Boston,muren van sneeuw.
    Maar jullie zitten nu lekker in Peru, land van de wonderen.
    geniet ervan.
    liefs marijke
  2. Chantal Dijkstra:
    12 februari 2015
    Letterlijk en figuurlijk: cool! :-)
  3. Annet:
    13 februari 2015
    Hoi Rianne en Michael,

Eindelijk een reactie uit deze hoek.

Beetje laat maar ja beter dan nooit. Ik blijf een digibeet zoals je ziet want ik wist niet dat jullie weer zo,n mooie verhalen aan het schrijven zijn geweest. Natuurlijk wel mooie verhalen over jullie gehoord.
    Nu zitten jullie dus weer lekker warm en hopelijk griepvrij in Peru. Ik weet niet of je het weten wil maar ik heb ook al de hele week griep, bah.
    hopelijk gaan jullie nog een paar mooie weken tegemoet voordat jullie weer in dit koude kikkerland aankomen. Nog veel plezier en genieten nog maar. Groetjes Annet en Johan