Xi'an naar Beijing

6 februari 2015 - Beijing, China

17 januari - 28 januari

In Xi'an hebben we alleen een overnachting gedaan, want de tijd begint te dringen (op 27 jan vliegen vanuit Beijing naar New York en Beijing is nog ver als je in Xi'an bent). In een middag rennen we de stad door,bekijken de stadsmuur, de Bell tower en gaan naar een moslimwijk.
Na Xi'an zijn we gestopt in Pingyao (8 uur met de trein). Als we aankomen ziet het er grijs en grauw uit, maar het heeft een mooi, schattig, klassiek centrum. China zoals je het verwacht. We hebben er een mooi guesthouse met traditionele meubels en aankleding. De dagen slenteren we door de vele straatjes en doen we rustig aan. Om vanuit Pingyao meteen naar Beijing te reizen is een flink eind daarom besluiten we om te stoppen in Datong. Hier is het weer steenkoud (-17gr s'nachts), maar wel mooi helder. Vanuit Datong hebben we de Yungang grotten bezocht. Het waren niet zozeer grotten, maar meer uit rots gehakte beelden. Heel mooi om te zien. Daarna met de trein door naar Beijing gereden.

In Beijing hebben we een leuk hostel midden in de hutong straatjes. We bezoeken de Verboden Stad en zijn zeker niet de enigste. Tegenover is het Plein van de Hemelse Vrede wel apart om overheen te lopen. Allemaal even mooi maar de kers op de Chinese taart was toch wel De Muur. Via ons hostel hadden we een toer naar Jinshanling geboekt. Vandaaruit zijn we over De Muur naar Simatai gelopen en geklommen. Bijna geen toeristen en heel indrukwekkend om overheen te lopen. Gedurende drie uur lopen we flink wat trappen en steile stukken maar zeker de moeite waard. Michael blijft foto's schieten, het uitzicht is op elke toren prachtig. Moe maar voldaan gaan we terug met de bus naar ons hostel waar we s'avonds heerlijk eten in goed restaurant. De laatste dag in Beijing bezoeken we het Zomerpaleis, onze mening mooier en meer sfeer dan de Verboden Stad. S'avonds moeten we naar het vliegveld, het nieuws heeft ons inmiddels bereikt dat de grootste sneeuwstorm in de geschiedenis zich gaat aandienen in New York, precies op het moment dat we moeten vliegen. Hoe is het mogelijk... Gedurende de dag checken we de vluchtstatus en bellen we nog met Qatar Airways, de maatschappij waarmee we vliegen. Nee hoor geen probleem we gaan vliegen is het antwoord. Weet je het zeker probeert Rian nog; er zijn 7000 vluchten geannuleerd, yess no worries. Toch wel nerveus gaan we naar het vliegveld, we gebruiken de metro en de airtrain. Het vervoer in China is perfect geregeld, goed aangegeven en goedkoop om te reizen.

Als we naar een lange incheckrij aan de beurt zijn wordt ons vertelt dat de vlucht naar New York vanaf Doha geannuleerd is. Tja dat was te verwachten maar daar sta je dan, we krijgen drie opties; naar een andere stad in Amerika vliegen, naar Doha en daar wachten of in Beijing blijven en op kosten van Qatar overnachten en het morgen opnieuw proberen. Na even rustig nagedacht te hebben kiezen we om in Beijing te blijven. De dame achter de desk begint druk te bellen en vraagt twijfelend, is het Hilton hotel oké voor jullie? We schieten in de lach, een uur geleden toen we in de airtrain zaten zeiden we nog ; He het Hilton tja zo kan het ook en zo lig je er. We worden keurig gebracht met de shuttle bus en zo checken we rond 24.00 uur in. Wilt u een king Size bed? Ach waarom niet :) we hebben een prachtige kamer en wat super geregeld is is dat we tot 22.00 uur de volgende dag mogen blijven tot we weer naar het vliegveld moeten. Het ontbijt, lunch en diner zijn in buffet vorm, verschrikkelijk veel keuze en ook betaald door Qatar Airways, ze maken hun naam van de 5* airlines wel waar. We relaxen heerlijk, en proberen het s'avonds opnieuw. Goed nieuws de vlucht gaat en als toetje toe krijgen we priority seats, extra beenruimte. We checken in en gaan snel naar de douane want voor 24.00uur moeten we er langs zijn want ons visum verloopt. Gelukkig uiteindelijk toch alles goed gegaan, en een luxe onderbreking waar we het lekker van hebben genomen. Na ruim 25 uur (9 uur& 14 uur vliegen + overstap tijd) komen we doodmoe aan in New York. Michael is inmiddels flink grieperig en geslapen hebben er ook niet. We willen zo snel mogelijk naar ons geboekte hotel maar de immigratie/douane heeft geen haast, we staan nog twee uur in de rij. Na een klein ondervraging mogen we doorlopen. We gaan met de metro naar de stad en we checken 18.00uur in in ons hotel, een uur later gaat het licht letterlijk & figuurlijk bij ons uit.

1. Chantal Dijkstra:
    Leuk, leuk, leuk! :-)
  2. Saskya:
    6 februari 2015
    hoi! zo aan jullie gedacht; hoe is het idd mogelijk dat jullie juist de 27e gepland hadden voor NY..! Gelukkig is alles goed, hiltonmazzel!! have fun in de grote appel.
  3. Marijke van dalen:
    6 februari 2015
    mooie foto's vooral de chinese muur.

lieve groeten
    marijke
  4. Opa:
    6 februari 2015
    Mooie foto's zal reisverhalen van de week nog lezen ,heb echt geen ansichtkaart gehad.... Doe voorzichtig en veel plezier.liefs opa
  5. Cor Koedijk:
    6 februari 2015
    Ziet er allemaal weer top uit, mooi verhaal en veel plezier verder.

Gr.CETM